QUI SUIS-JE ?

DOMY? 

English

To begin with, why Domy

Most people know me as Debbie, Debora or even Michele. But Domy? few people know this side of my personality. 

Domy is the version of all the "me's". She is definitely not a perfect version but she is the one that best represents me. 

  • Debora (my first name)
  • Osso (my father's last name)
  • Michele (my middle name) 
  • Yenonfan (my mothers last name) 

I am sadly not the author of the idea behind Domy, my sister is. I was also confused at first about the meaning. I realized that she used the letters present in my name but at first I thought she meant "Do, re, mi". However, after understanding the actual reasoning behind the name, I fell in love with this new version of myself. 

Growing up, I always had a hard time finding my true identity. Indeed, I was living in Morocco, but my first language is French, so I attended a french school but my nationality is Congolese and Beninese. Therefore, I felt like I was a mix of culture but had no "legal documents" to prove it. 

This fact can be also seen in my art, as I am still struggling to figure out what I like and what I don't really like / what area I want to focus on. I am basically  all over the place, trying several things at once but not really getting into them or mastering anything. 

My art is thus, still a work in progress, and the representation of my journey as a multicultural Black woman. 


Français

Pour commencer, pourquoi Domy ? 

La plupart des gens me connaissent comme Debbie, Débo (pour les francophones) Débora ou même Michèle. Mais Domy ? peu de gens connaissent cette facette de ma personnalité. 

Domy est la version de toutes les "moi". Elle n'est certainement pas une version parfaite mais elle est celle qui me représente le mieux. 

Débora (mon prénom)

Osso (mon nom de famille paternel)

Michèle (mon deuxième prénom) 

Yenonfan (mon nom de famille maternel) 

Malheureusement, je ne suis pas l'auteur de l'idée derrière Domy, mais plutôt ma sœur, Esther. J'étais en vérité assez confuse au début sur la signification. Elle m'a expliqué qu'elle avait utilisé les lettres présentes dans mes noms (voire explication ci-dessus), mais j'ai d'abord pensé qu'elle voulait dire "Do, re, mi". Cependant, après avoir compris la véritable raison de ce nom, je suis tombée amoureuse de cette nouvelle version de moi-même. 

En grandissant, j'ai toujours eu du mal à trouver ma véritable identité. En effet, je vivais au Maroc, mais ma langue maternelle est le français. J'ai aussi fréquenté une école française mais je suis de nationalité congolaise et béninoise. J'ai donc l'impression d'être le produit de plusieurs cultures mais sans aucun "documents légaux" pour le prouver. 

Ce fait se présente souvent dans mon art, car j'ai toujours du mal à comprendre quel domaine/style je préfère (ou n'aime pas) et quel domaine je veux me concentrer. Pour faire court, je suis très dispersée: j'essaie plusieurs choses à la fois, mais san jamais approfondir ou maîtriser le domaine. 

Mon art est donc toujours en développement, et, la représentation de mon parcours en tant que femme noire multiculturelle. 



 "Nature Morte"



"Antiracism poster" "Poster contre le racism"

"No title" "Sans titre"

                                                                    
"The student finds no means of involvement for himself and cannot discover how the educational scheme relates to his mythic world of electronically processed data and experience that his clear and direct responses report. [...] Education must shift from instruction, from imposing of stencils, to discovery—to probing and exploration and to the recognition of the language of forms. " 

(McLuhan 100)


Commentaires

Articles les plus consultés